Soccer Ball

Cheescake på nyttig botten

Till min födelsedag så försökte jag göra en nyttigare variant av cheescake och detta blev resultatet! En halloncheescake med vit chokladsås. Det ända som jag lycklades göra nyttigare var väl bottnen som är helt fri från socker och mjöl. Uteslöt även det extra sockret som skulle vara i chokladsåsen. Det blev jättegott!
Börja med botten:
Mixa 2 dl cashewnötter, 1 dl hasselnötter, 1/2 dl mandel, 8st torkade aprikoser (blötlagda), 1,5 dl kokos och 3 msk kakao till en slät massa. Tryck ut massan i en tårtform och grädda 20 min i ugnen på 125 grader. 
Fyllning:
Blanda ihop 2 paket philadelphia, 1,5 dl vispad grädde, 2 dl tinade hallon (eller färska) och 1 dl florsocker. Blanda tills det inte finns några klumpar. Lägg fyllningen i tårtformen när bottnen har svalnat. Sätt in den i frysen under tiden som du gör såsen.
Vit chokladsås:
Värm 1,5 dl vispgrädde tills den precis börjar koka, lägg ner 50 gram smör och 200 gram vit choklad och blanda tills allt har smält. Fortsätt röra tills den svalnar lite och tjocknar. Häll sedan såsen över tårtan och ställ ini i frysen igen tills det är dags att äta!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0