Soccer Ball

Matpaj med smak av citron

Jag tror att många (precis som jag) kan förknippa paj som något ganska onyttigt. Jag själv tänkte alltid på vitt mjöl, en massa fet ost och smör, men så behöver det absolut inte vara. Jag har provat lite olika ingredienser och kommit fram till en perfekt grundpaj. Man bytar ut allt vitt mjöl mot något nyttigare (ex. rågmjöl), minimerar smöret i degen och tillsätter istället ett ägg som bider ihop. Sedan fyller man pajen med massa nyttiga grönsaker o.s.v. och tillsist så skippar man osten ovanpå. Blir ett nyttigt alternativ till middag och så gott det kan bli! 
Denna gången har jag fyllt min paj med spenat, soltorkade tomater, morötter, lök och citron!
Pajdeg:
200 gram grovt rågmjöl
80 gram smör
1 ägg
3 msk vatten
Fyllning:
2 nävar spenat (tinad eller färsk)
1 gul lök
4-6 soltorkade tomater
Rivet skal från 1 citron
1 morot
Stanning:
3 ägg
2 dl mjölk
Salt & peppar
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. 
2. Blanda alla ingredienser till pajskalet, den ska bli fast. Låt stå i kylen några minuter.
3. Smöra en form och tryck ut degen i den. Förgrädda skalet 10 minuter i ugnen.
4. Vispa äggen och mjölken till stanningen och krydda med salt & peppar. 
5. Hacka tomaterna och löken i bitar, skiva moroten. Stek ihop allt snabbt med spenaten och citronskalet. 
6. Ta ut pajskalet när det är färdigt och låt det svalna. Fyll skalet. 
7. Häll över stanningen.
8. Grädda pajen i ugnen i 30 minuter på 200 grader.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0