Soccer Ball

Gröna Smoothies - Information

Jag har läst boken "Grönt för livet" av Victoria Boutenko, kan verkligen rekomendera den!
Hon uppmanar till ett friskare liv med hjälp av en bladgrön rawfood kost. Fokus ligger på gröna smoothies som innehåller bladgrönt, frukt och vatten.
Boken gav mig jättemycket inspiration och vilja till att leva hälsosammare. Man blir tagen av allt hon skriver och hon förklarar allt bra så det låter trovärdigt.
Nu tänkte jag dela med mig lite av kunskapen jag har fått om gröna smoothies.
Varför gröna smoothies?
För högsta möjliga intag av näringsämnen bör man äta bladgrönt. Men näringen sitter i cellen så för att få tag på näringen måsten den delas till minsta beståndsdel, detta gör man med hjälp av en mixer. 
Bladgrönt är inte supergott att äta som den är därför blandar man även i frukt för att det ska bli gott. 
Vad är bladgrönt?
Bladgrönt innehåller alla essensiella aminosyror som kroppen behöver, även annan viktig näring som vitaminer, mineraler, fibrer och protein. 
Bladgrönt är t.ex. romansallad, spenat, ogräs, groddar, örter, endiver, broccoli, selleri, sparris, mangold, grönkål, morotsblast och rödbetsblast (inte själva rotfrukten utan det gröna som växer ovanför jorden som man oftast slänger).
Vad händer?
Gröna smoothies bidrar till en hälsosammare kropp p.g.a. alla näringsämnen man får i sig. Man blir piggare och får mer energi, sockersuget försvinner och underlättar kroppens matsmältning. Positiv påverkan på PH-värdet och magsyran. 

Det finns hur mycket som helst att lära sig om gröna smoothies och jag kommer nog gå in på fler detaljer senare. Jag kommer även att dela med mig av min recept på smoothies. Hoppas att allt har blivit lite klarare för er och att ni nu också är redo att börja mixa!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0