Soccer Ball

Energibars á la Valentin!

Som jag sa i förra inlägget är det en självklarhet för mig att man ska baka på alla hjärtans dag! Men eftersom det är tisdag så fick det bli ett nyttigt alternativ. Här kommer ett recept på energibars som är väldigt lätta att göra och kan varieras i det oändliga. Eftersom det är alla hjärtans dag så piffade jag till dem med hjälp av en pepparkaksform och lite mörkchoklad!
* 100g nötter (t.ex. paranötter, hasselnötter, cashewnötter)
* 100g torkad frukt (t.ex. aprikos och tranbär)
* 1dl sesamfrö
* 1dl rågflingor
* 2 äggvitor
* 4 msk honung
* ev (100g mörk choklad)
Gör såhär:
1. Hacka nötter och frukt, blanda med sesamfrön och rågflingor.
2. Smält honungen i ett stekjärn och blanda sedan i de torra ingredienserna (nötblandningen).
3. Blanda runt och rosta på låg värme i ca 3 min. 
4. Ta bort från plattan och tillsätt äggvitorna, blanda väl. 
5. Häll upp smeten som ska va lite gryning på en plåt klädd med bakplåtspapper. Platta till smeten efter önskad tjocklek. 
6. Grädda i ugnen (175 grader) i 15 min, ta ut och skär upp dem i önskad storlek (eller tryck ut bitar med hjälp av en pepparkaksform). Sen ska de in i ugnen yttligare 15 min. 
7. (ev) låt svalna, smält chokladen i ett vattenbad och doppa bitarna (halva) i chokladen. 
8. Förvaras i kylen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0