Soccer Ball

Brytbröd med linfrön

Dessa bullarna gjorde jag till mormors födelsedag, blev jättegoda och saftiga. Ska exprimentera lite med receptet och prova lite nya ingredienser. Första ska jag nog göra ikväll så låter man dem jäsa i kylen över natten sen har man nybakade bullar till frukost! :D
Ingredienser: (12 bullar)
3 dl mjölk
1 msk olivolja
1 tsk salt
25 gram jäst
0,5 dl vetekli
0,5 dl linfrö
7 dl vetemjöl special
Gör så här:
1. Värm mjölken fingervarm och blanda med olja, salt och jäst i en bunke, tillsätt vetekli, mjöl och linfrö och arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa ca 30 min.
2. Knåda degen och forma till en rulle, dela den i 12 lika stora delar och rulla till bollar, placera dem på en plåt med ca 1 cm mellanrum. Eller placera dem brevid varandra i en kakform för att för dem som mina på bilden. Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
3. Pensla bullarna med lite mjölk, strö över linfrön och grädda i 250 graders varm ugn i ca 15 minuter.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0